Course Image Prokodil - WiSe 2024/2025
Course Image Writing group for theses - WiSe 2024/2025

Writing group for theses - WiSe 2024/2025

The aim of the writing group is to bring together and support students who are writing/starting their thesis. During an obligatory kick-off, participants learn helpful methods for writing and for giving constructive text feedback. At the end of the introduction phase, fixed small groups will be formed. These will meet weekly on Tuesdays from 2pm to 4pm. Each session consists of two parts. From 2pm to 3pm, the writing group focuses on tips for academic writing in German, before the same content is explained in English from 3pm to 4pm. The following main topics are covered in this writing group, for example: Structuring, formulating research questions, time planning and writing difficulties. Participants receive feedback on their thoughts and writing and support in the individual writing phases. The writing group is accompanied by a member of staff from the Writing Center. He conducts the kick-off day, is present as a contact person at individual group meetings and offers individual writing advice.
Course Image Building Cultural Competence - a practice-oriented international collaboration course - WiSe 2024/2025

Building Cultural Competence - a practice-oriented international collaboration course - WiSe 2024/2025

Trainer: Niki Kasis _ Language: English _ ECTS _  Intercultural Competence is considered a key competence and future skill. However, its idea remains fuzzy. There is a variety of definitions as well as critique. Intercultural learning and cultural awareness are becoming more and more relevant, e.g. in the sustainability discourse, as challenges require collaboration and consideration from an interconnected and global perspective. In this interactive and practice-oriented seminar concepts of intercultural learning will be introduced based on theoretical approaches. At the same time, we will critically discuss and challenge those concepts and explore their limitations. Through small hands-on exercises and by looking at practical examples from various perspectives, including our own, we will raise our cultural awareness and train our ability to deal with ambiguity and uncertainty. The course will benefit from Viadrina’s membership in the International Network of Universities (INU): A collaboration with students from an Intercultural Competence Course of the De Montfort University in UK will be part of the course. Students therefore not only gain an insight on Viadrina’s international network activities; they are also offered an opportunity to practically engage in international collaboration, to practice their English language skills and to meet students from abroad. During the seminar we will constantly train our reflection and communication skills. Active participation as well as regular written assignments and peer-feedback will be a central part of the learning process. _ Note: In case you have any concerns regarding your participation in terms of accessibility, please do not hesitate to get in touch via email (kasis@europa-uni.de) or phone (+49 335 5534 2345).
Course Image Moderieren, Präsentieren, Workshops gestalten - WiSe 2024/2025

Moderieren, Präsentieren, Workshops gestalten - WiSe 2024/2025

Dozenten/-innen: Romeo KolegbeKursbeschreibung: Hast du jemals das Gefühl gehabt, als Moderator*in einer (scheinbar endlosen) Diskussion einzuspringen? Möchtest du deine Ideen präsentieren und gemeinsam mit anderen Wissen entwickeln, indem du einen Workshop leitest? In diesem Seminar werden Studierende grundlegende Fähigkeiten in Moderation, Leitung und Präsentation erlernen, indem sie verschiedene Moderationsmethoden ausprobieren, Moderation üben und freundliches Feedback erhalten. Theoretische Ansätze, Modelle und Ressourcen helfen dabei, den Lernprozess zu verstehen und geeignete Methoden für den jeweiligen Zweck zu finden. In Kleingruppen planen und realisieren Studierende echte Workshops. Bei der Konzeptentwicklung der Workshops trainieren sie ihre Teamfähigkeiten und entwickeln die Fähigkeit, Theorie in die Praxis umzusetzen. Im Rahmen des Viadrina Peer-Tutoring Trainings entspricht dieses Seminar Modul 2 im interkulturellen Lernen sowie im Lernen & Studieren. Es legt den Fokus auf praktische Elemente und führt zur praktischen Aufgabe (Workshop-Design und -Durchführung) für angehende Peer-Tutoren.. Ort: tba
Course Image Schreibgruppe für Abschlussarbeiten - WiSe 2024/2025

Schreibgruppe für Abschlussarbeiten - WiSe 2024/2025

Dozenten/-innen: Romeo KolegbeKursbeschreibung:    Die Schreibgruppe hat zum Ziel, Studierende, die ihre Abschlussarbeit schreiben/beginnen, zusammen zu bringen und zu unterstützen. Bei einem obligatorischen Auftakt am 23.10.2023 erlernen die Teilnehmenden hilfreiche Methoden für das Schreiben und für das Geben von konstruktivem Textfeedback. Am Ende des Auftakts bilden sich feste Kleingruppen. Diese treffen sich dann wöchentlich immer montags von 14-16 Uhr zum gemeinsamen Schreiben und um sich über Themen wie z.B. Strukturierung, Fragestellung, Zeitplanung und Schreibschwierigkeiten auszutauschen. Die Teilnehmenden erhalten so Feedback zu Gedanken und Geschriebenem und Unterstützung in den einzelnen Schreibphasen. Die Schreibgruppe wird von einer Mitarbeiterin des Schreibzentrums begleitet. Sie führt den Auftakttag durch, ist als Ansprechpartnerin bei einzelnen Gruppentreffen anwesend und bietet begleitend individuelle Schreibberatung an.
Course Image Teamwork and Project management - WiSe 2024/2025

Teamwork and Project management - WiSe 2024/2025

Dozenten/-innen: Klaudia KazanaKursbeschreibung: Team competence is expected from university graduates and is a significant requirement in most professions. Scientific findings suggest that team competence cannot be learned purely theoretically and that team processes cannot be entirely controlled from the outside. For this reason, students in this seminar undergo an intensive team experience after a theoretical introduction and subsequently reflect on it. During the seminar, participants work in teams to acquire comprehensive knowledge about group processes and project management, implement their own project idea, and present it at the end. They engage deeply with concepts such as group dynamics, project management methods, and theme-centered interaction - collaborative learning, critically questioning and reflecting on these concepts in relation to their own group and project experiences. The seminar leadership accompanies and coaches them throughout the entire process. The seminar is divided into an initial phase where the basics are laid, a subsequent autonomous group work phase where teams work independently and develop their projects, and a final presentation day where project results are presented, and team experiences are evaluated. Within this framework, students intensely engage with team and project work, developing innovative projects on current topics that are particularly relevant to the university. These projects are intended to strengthen and promote student engagement at the university. By addressing such practical topics, students not only gain specialized knowledge but also learn to act effectively in teams and improve their collaboration. Ort: tba
Course Image Theorie und Praxis der Schreibberatung - WiSe 2024/2025

Theorie und Praxis der Schreibberatung - WiSe 2024/2025

Dozenten/-innen: Lene AlbrechtKursbeschreibung:Dieses Seminar richtet sich an Studierende, die bereits andere beim Schreiben unterstützen oder dies perspektivisch tun möchten, z.B. als Writing Fellow oder Schreibberater:in am Schreibzentrum. Es besteht aus zwei Teilen: In der Auftaktphase wiederholst du Schritte für das Verfassen eines akademischen Textes, wissenschaftliche Arbeitstechniken und begleitende schreibdidaktische Methoden. Du lernst nicht-direktive Beratungsmethoden kennen und übst Text-Feedback-Methoden, um Stärken und Schwächen von Texten gezielt identifizieren und benennen zu können. Du erarbeitest dir außerdem schreibwissenschaftliches Grundwissen. Ziel ist, dass du anderen Studierenden sinnvolle Hilfestellungen beim Schreiben eines wissenschaftlichen Textes geben kannst. Nach der aktiven Teilnahme an der Auftaktphase sammelst du im Wintersemester am Schreibzentrum Praxiserfahrungen und reflektierst und vertiefst diese in einem E-Portfolio. Nach erfolgreicher Teilnahme kannst du mit einer E-Portfolio-Präsentation deine zertifizierte Schreibberatungsausbildung abschließen und dich am Zentrum für Lehre und Lernen für eine SHK-Stelle als Schreibberater:in bewerben.
Course Image Wissenschaftliches Schreiben lernen - Schritt für Schritt - WiSe 2024/2025

Wissenschaftliches Schreiben lernen - Schritt für Schritt - WiSe 2024/2025

Dozenten/-innen: Lene Albrecht Seminarstart: 17.10.24, Raum HG 162Kursbeschreibung: Wie das Fahrradfahren lernt man auch das wissenschaftliche Schreiben nicht über Nacht, sondern nur durch regelmäßiges Üben, Üben, Üben – dies bedeutet: Schreiben lernt man eben nur durch das Schreiben selbst! Ziel dieses Seminars ist es, die für das wissenschaftliche Schreiben relevanten Fertigkeiten auszubauen, indem der Schreibprozess Schritt für Schritt im Seminar durchlaufen wird. Das Meistern der einzelnen Teilschritte, die zur Fertigstellung eines wissenschaftlichen Textes führen, wird dabei ebenso reflektiert wie die dabei unterstützenden, praktisch erprobten Schreibtechniken. Als ein wichtiger schreibdidaktischer Ansatz wird das Peer-Feedback eingeführt. Dies fördert eine Lern- und Feedbackkultur, die auf einen wechselseitigen Austausch und ein gemeinsames Von-und-Miteinander-Lernen abzielt. Die Seminarteilnehmer*innen identifizieren individuelle Lernziele und erarbeiten sich diese durch kontinuierliche Arbeit an einer kleinen Forschungsarbeit („Mini-Hausarbeit“). Auf diese Weise lernen sie neben grundlegenden Arbeitstechniken auch ein effektives Zeit- und Prozessmanagement für größere Schreibprojekte.
Course Image Research Writing Group | For Faculty and Researchers

Research Writing Group | For Faculty and Researchers

As a faculty, doc or post-doc writer, your schedule is very busy and scheduling or prioritising writing can be additional work. We would like to support you with all dimensions of your research writing work with a writing group that offers structure, accountability and time management. We have also designed the Research Writing Group to monitor your writers‘ needs so the four components of the group’s format adapt flexibly to suit best what you need as a writer.               WRITING SESSIONS | miniWORKSHOPS | CHAT | RETREAT