Ana içeriğe git
Türkçe ‎(tr)‎
Deutsch ‎(de)‎ English ‎(en)‎ Español - Internacional ‎(es)‎ Français ‎(fr)‎ Italiano ‎(it)‎ Polski ‎(pl)‎ Türkçe ‎(tr)‎ Русский ‎(ru)‎ Українська ‎(uk)‎
Giriş yap
moodle euv
  • Ana sayfa
  • Online-Tutorials
    Kurssicherung in Moodle Kurzüberblick für Lehrende Kurzüberblick für Studierende
  • E-Learning-Tools
    Mahara E-Portfolio Particify Votingsystem Medienportal - Videoplattform EvaExam - Prüfungsplattform
  • Support
    Zentrum für Lehre und Lernen Technischer Support
  • Daha fazla
moodle euv
Ana sayfa Online-Tutorials Daralt Genişlet
Kurssicherung in Moodle Kurzüberblick für Lehrende Kurzüberblick für Studierende
E-Learning-Tools Daralt Genişlet
Mahara E-Portfolio Particify Votingsystem Medienportal - Videoplattform EvaExam - Prüfungsplattform
Support Daralt Genişlet
Zentrum für Lehre und Lernen Technischer Support
  1. Kurslar
  2. Kulturwissenschaftliche Fakultät
  3. Wintersemester 2024/2025

Wintersemester 2024/2025

  • 1 Sayfa 1
  • 2 Sayfa 2
  • 3 Sayfa 3
  • 4 Sayfa 4
  • 5 Sayfa 5
  • 6 Sayfa 6
  • 7 Sayfa 7
  • 8 Sayfa 8
  • » Sonraki Sayfa
Course Image Hausarbeit im MA-Seminar Prof. Nicole Richter

Hausarbeit im MA-Seminar Prof. Nicole Richter

  • Öğretmen: buero-nrichter Kuwi
Course Image Shaping Viadrina’s Future I: Learning about and Applying Focus Group Discussions in Practice +  Shaping Viadrina’s Future II: Participating in Focus Group Discussions

Shaping Viadrina’s Future I: Learning about and Applying Focus Group Discussions in Practice + Shaping Viadrina’s Future II: Participating in Focus Group Discussions

  • Öğretmen: Pierobon Chiara
Course Image Richtig Zitieren, Plagiate Vermeiden: Ein Workshop für wissenschaftliches Arbeiten - WiSe 2024/2025

Richtig Zitieren, Plagiate Vermeiden: Ein Workshop für wissenschaftliches Arbeiten - WiSe 2024/2025

Die Workshop-Reihe richtet sich an alle Studierenden, die mit dem Schreiben von Hausarbeiten oder Abschlussarbeiten beschäftigt sind. Ziel ist es, zu erlernen und vertiefen, wie Sie wissenschaftliche Quellen richtig zitieren und Plagiate vermeiden. Dafür sollen die grundlegenden Zitier- und Plagiatsregeln aufgezeigt werden. Im ersten Teil werden dafür die Regeln vorgestellt, um diese im Anschluss anhand praktischer Übungen in Einzel- oder Gruppenarbeit zu vertiefen. Gerne können dafür auch schon eigene Projekte oder Fragen mitgebracht werden, die sich im Verlauf der Hausarbeit bzw. Abschlussarbeit stellen. Im letzten Teil des Workshops soll dann noch einmal expliziter auf den Umgang mit KI und der Bedeutung für Zitate und Plagiate eingegangen werden.   Für die Teilnahme am Workshop sowie der Erstellung kurzer Texte im Rahmen des Workshops zur Erübung von Zitationsstilen werden 1,5 ECTS-Credits vergeben.
  • Öğretmen: Romstedt Maren
Course Image Die Semesterferien sind zu kurz für komplexe Fragen: Tipps und Übungen zum Verfassen von Forschungskonzepten für eigene Haus- und Abschlussarbeiten - WiSe 2024/2025

Die Semesterferien sind zu kurz für komplexe Fragen: Tipps und Übungen zum Verfassen von Forschungskonzepten für eigene Haus- und Abschlussarbeiten - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: Hennig Anja
Course Image Analysing Social Media Clips – A Crash Course - WiSe 2024/2025

Analysing Social Media Clips – A Crash Course - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: Kindler Clara
  • Öğretmen: Papadopoulou Katerina
Course Image Doktorandenkolloquium - LS Prof. Benecke

Doktorandenkolloquium - LS Prof. Benecke

  • Öğretmen: Behrends Jan
  • Öğretmen: Benecke Werner
  • Öğretmen: Meyer zu Eissen Richard
Course Image Jewish politics and self-Awareness in Germany from the 1890s to 1938 – Workshop with Guy Miron - WiSe 2024/2025

Jewish politics and self-Awareness in Germany from the 1890s to 1938 – Workshop with Guy Miron - WiSe 2024/2025

The workshop will examine the political culture and self-awareness of the Jewish community in Germany from the late 19th century to the early years of the Nazi period. We will begin with an introductory discussion on modern Jewish historiography and present fundamental questions regarding the integration of Jews into the new European state during the era of emancipation. Following this, we will briefly review the history of Jews in Germany throughout the 19th century. The main discussion will commence in the last decade of the 19th century, a period marked by accelerated political activity among German Jews with the establishment of the Central-Verein deutscher Staatsbürger jüdischen Glaubens (CV) in 1893 and the Zionistische Vereinigung für Deutschland (ZVfD) in 1897. We will introduce both organizations, their positions, and the debates between them under the German Empire, followed by a discussion on the changes in their activities and positions during World War I. We will then address the situation of Jews in Germany and the activities of their organizations during the Weimar Republic. The second part of the workshop will focus on Jewish life in Germany during the early years of the Nazi regime, 1933–1938. We will describe the transformations in Jewish political culture under the Nazi dictatorship and the continued activities of Jewish political organizations during these years. We will address the establishment and activities of the Reichsvertretung der Deutschen Juden, highlight the role of the German-Jewish press during this period, and examine several position papers written by prominent Jewish figures of the time. The workshop will take place within the framework of the Research Training Group Broken Traditions? Jewish Literature, Philosophy, and Music in Nazi Germany. It will be led by Prof. Dr. Guy Miron and will additionally incorporate a session on archival work at Yad Vashem with Yael Robinson and Yuval Naor. Furthermore, the Research Training Group, including possible doctoral topics, will be presented by Prof. Dr. Kerstin Schoor, Prof. Dr. Christian Wiese, and Prof. Dr. Jascha Nemtsov.
  • Öğretmen: Krueger Doris Maja
  • Öğretmen: Schoor Kerstin
Course Image Abschlussarbeiten - Preisverleihe - WiSe 2024/2025

Abschlussarbeiten - Preisverleihe - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: Beichelt Timm
  • Öğretmen: Brueckweh Kerstin
  • Öğretmen: Gessler Theresa
  • Öğretmen: Keck-Szajbel Mark
  • Öğretmen: Kindler Clara
  • Öğretmen: Kossack Oliver
  • Öğretmen: Liebetanz Franziska
  • Öğretmen: Lind Miriam
  • Öğretmen: Matthiessen Soenke
  • Öğretmen: Rädler Elisabeth
  • Öğretmen: Schneider Britta
  • Öğretmen: Toeppel Felix
  • Öğretmen: Weber Klaus
  • Öğretmen: Werberger Annette
Course Image Borders and migrations in Europe: Understanding the multitude of mobility rights, practices and consequences from an entangled perspective - WiSe 2024/2025

Borders and migrations in Europe: Understanding the multitude of mobility rights, practices and consequences from an entangled perspective - WiSe 2024/2025

While irregular migration is a highly controversial topic in Germany and other EU countries, it is undisputed that countries like Germany need migrants to fill jobs. In this seminar, we therefore want to look at the variety of mobility rights, practices and consequences from an intertwined perspective: What legal mobility options are there to migrate to Germany (and more generally to the EU) and what conditions and rights does this entail?  What options do migrants have to navigate these migration paths set by the receiving states and what impact does this have on the migrants and the sending states? In the seminar, we will therefore endeavour to change perspectives and link the German state's attempts to manage migration with the strategies of migrants and the effects of migration within the sending countries. We will discuss the entanglement of mobility rights, practices and consequences using the example of the Western Balkans Agreement for migration from outside the EU and internal EU migration using the example of migration from south-eastern EU countries such as Bulgaria and Romania. Note: The seminar may (partly) be offered as a 5-day "travelling seminar" travelling together to Sofia. The students would then receive a travel grant to cover the costs. For further information please write to: leutloff@europa-uni.de
  • Öğretmen: Leutloff-Grandits Carolin
Course Image Einführung in die Kulturwissenschaften (Tutorien zur Vorlesung: Felix Töppel)  - WiSe 2024/2025

Einführung in die Kulturwissenschaften (Tutorien zur Vorlesung: Felix Töppel) - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: Toeppel Felix
Course Image Einführung in die Kulturgeschichte (Tutorium: Marie Müller)  - WiSe 2024/2025

Einführung in die Kulturgeschichte (Tutorium: Marie Müller) - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: zeitgeschichte-whk Kuwi
Course Image Gamification und die Rolle des Spiels im täglichen Leben der Gegenwart - WiSe 2024/2025

Gamification und die Rolle des Spiels im täglichen Leben der Gegenwart - WiSe 2024/2025

Das Seminar untersucht das zeitgenössische Phänomen der Gamification des täglichen Lebens aus populärkulturhistorischer Perspektive. Gamification wird gemeinhin definiert als die Anwendung von Spielelementen in nicht-spielerischen Kontexten. Die Idee von Gamification ist es, verhaltenspsychologische Besonderheiten des Spiels zu nutzen, um Leute (Arbeitende / Verbraucher*innen / Anwender*innen) dazu zu bringen, Aktivitäten mit größerer Eigenmotivation und Engagiertheit auszuführen. Im Seminar wollen wir zum einen den multidisziplinären wissenschaftlichen Diskurs über Gamification, wie er seit den 2010er Jahren z. B. in der (Verhaltens-)Ökonomie, im Medien- und Softwaredesign und in der Soziologie geführt wird, betrachten, und daran eine Übersicht erlangen, in welchen Kontexten (z. B. Unternehmenskontexten, Werbung, Apps, Tourismus) Gamification eingesetzt wird und was für Aspekte oder Elemente des Spiels dabei übernommen werden. Diese Betrachtung wollen wir zum anderen in eine populärkulturhistorische Perspektive setzen, die nach dem Zusammenhang von Spiel, dem freien Handeln gesellschaftlicher Individuen und kultureller Entwicklung fragt. Dazu beschäftigen wir uns mit der Vorstellung des Kulturhistorikers Johan Huizinga, dass Kulturformen grundsätzlich aus dem Spiel heraus entstehen (1938), und mit u. a. auf dieser Vorstellung aufbauenden gesellschaftskritischen Theorien und Praktiken aus dem Umfeld der 1968er-Bewegung, die die Einführung spielerischer Formen ins täglichen Leben fordern, um die kulturelle Entwicklung so ganz den gesellschaftlichen Individuen in die Hände zu legen. Wie verhält sich das Phänomen der Gamification, wie es sich in der Gegenwart antreffen lässt, zu solchen kulturhistorischen Vorstellungen und Forderungen? Der Kurs ist als Lektürekurs ausgelegt, in dem besonderes Augenmerk darauf gelegt wird, die gelesenen Texte historisch einzuordnen und in Inhalt wie Form kritisieren zu lernen.
  • Öğretmen: Rudek Octavia
Course Image Understanding Epic Fantasy. "Elden Ring" and "Baldur's Gate 3"- WiSe 2024/2025

Understanding Epic Fantasy. "Elden Ring" and "Baldur's Gate 3"- WiSe 2024/2025

Epic Fantasy – that is, broadly speaking, Fantasy in the Tolkienesque vein – is a very popular and equally contentious genre. A great deal of people enjoy being spirited away to mysterious realms full of high adventure and earth-shattering battles. They consider these imaginary trips as wholesome and renewing experiences. At the same time, there is no lack of critics who accuse Epic Fantasy of being escapist, passivating, reactionary and sometimes even fascist. Arguably, video games are the medium in which Epic Fantasy flourishes the most and enjoys the highest standing both with fans and critics alike. In recent years, two titles have been published that are widely regarded as being the pinnacle of Epic Fantasy in video games: Elden Ring (From Software, 2022) and Baldur’s Gate 3 (Larian Studios, 2023). In view of their complexity, virtuosity and artistic richness it is often said that these two games should be studied – which is exactly what we will do in our class. The first part of the course will be dedicated to reaching a theoretical understanding about the genre of Epic Fantasy, drawing, among others, on the poetological writings of Tolkien himself. But for the most part, we will play either Elden Ring or Baldur’s Gate 3, depending on the student’s preferences. The students are asked to keep a gaming diary as a means of reflecting on their experiences with the game chosen. We will then share, discuss and analyse these experiences in class and thus hopefully gain some insights into the genre of Epic Fantasy and the intricate aesthetics of video games.
  • Öğretmen: Illger Daniel
Course Image Kulturmarketing - WiSe 2024/2025

Kulturmarketing - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: Köster Jacqueline
Course Image Eventmanagement - WiSe 2024/2025

Eventmanagement - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: Köster Jacqueline
Course Image "Open Doors". Studierende der Viadrina im Kunstverein Frankfurt (Oder). Ein Kreativlabor

"Open Doors". Studierende der Viadrina im Kunstverein Frankfurt (Oder). Ein Kreativlabor

  • Öğretmen: Krueger Constance
Course Image Zionismus als Poetik der Moderne - WiSe 2024/2025

Zionismus als Poetik der Moderne - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: van Loyen Ulrich
Course Image Recht und Politik im historischen Kontext (Tutorium: Franka Sandratski)  - WiSe 2024/2025

Recht und Politik im historischen Kontext (Tutorium: Franka Sandratski) - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: Sandratski Franka
Course Image Recht und Politik im historischen Kontext (Tutorium: Julius Twardowsky)  - WiSe 2024/2025

Recht und Politik im historischen Kontext (Tutorium: Julius Twardowsky) - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: Twardowsky Julius
Course Image Dekonstruktion und Postkoloniale Theorie in den Literaturwissenschaften - WiSe 2024/2025

Dekonstruktion und Postkoloniale Theorie in den Literaturwissenschaften - WiSe 2024/2025

  • Öğretmen: El Gammal Norah
  • 1 Sayfa 1
  • 2 Sayfa 2
  • 3 Sayfa 3
  • 4 Sayfa 4
  • 5 Sayfa 5
  • 6 Sayfa 6
  • 7 Sayfa 7
  • 8 Sayfa 8
  • » Sonraki Sayfa

Impressum | Disclaimer | Barrierefreiheitserklärung

Giriş yapmadınız. (Giriş yap)
  • Online-Tutorials
    • Kurssicherung in Moodle
    • Kurzüberblick für Lehrende
    • Kurzüberblick für Studierende
  • E-Learning-Tools
    • Mahara E-Portfolio
    • Particify Votingsystem
    • Medienportal - Videoplattform
    • EvaExam - Prüfungsplattform
  • Support
    • Zentrum für Lehre und Lernen
    • Technischer Support
  • Türkçe ‎(tr)‎
    • Deutsch ‎(de)‎
    • English ‎(en)‎
    • Español - Internacional ‎(es)‎
    • Français ‎(fr)‎
    • Italiano ‎(it)‎
    • Polski ‎(pl)‎
    • Türkçe ‎(tr)‎
    • Русский ‎(ru)‎
    • Українська ‎(uk)‎
Mobil uygulamayı edinin

Europa-Universität Viadrina © 2025